FAQ wespenverdelging
1. Hoe wordt een wespennest verdelgd?
Wespen verdelgen we met een speciaal poeder. Dit verdelgingspoeder wordt ingespoten aan de ingang van het wespennest. Zo nemen de wespen bij het binnenvliegen het poeder mee tot diep in het nest en worden alle wespen gedood.
Het is dus belangrijk dat je weet waar de ingang is, anders kan er geen verdelging gebeuren! Het kan zijn dat je de wespen even moet observeren om te zien waar ze precies in- en uitvliegen.
Tip: stop nooit een in- of uitgang toe! Hierdoor gaan de wespen een nieuwe uitgang maken en verspreiden ze zich nog meer of kunnen ze binnenshuis verschijnen.
2. Hoe vraag ik een wespenverdelging aan?
Bij voorkeur vraag je een verdelging aan via www.bwol.be/e-loket. Dit is de snelste manier, zowel voor jou als voor ons!
Na verzending van het e-formulier, ontvang je een bevestigingsmail en sta je meteen in onze lijst.
Tips voor een complete aanvraag:
Beschrijf bij ‘extra info’
3. Wanneer komt de brandweer?
Normaal gezien binnen de 5 dagen, tijdens drukke periodes kan de wachttijd oplopen. We proberen elke aanvraag binnen de 7 dagen af te handelen.
4. Kan een wespenverdelging ook op afspraak?
Neen, helaas kan dit niet. Als brandweer moeten wij 24u/24 en 7 op 7 beschikbaar zijn voor dringende interventies zoals bijv. brand of bevrijding na ongeval. In geval van een dringende interventie, rukken onze brandweerlui zo snel mogelijk uit en heeft dit voorrang op de niet-dringende interventies, zoals wespenverdelgingen. Omdat wij uiteraard niet kunnen voorspellen wanneer een dringende interventie zal binnenkomen, is wespenverdelging op afspraak niet mogelijk. Jou opbellen een half uurtje voor aankomst, gaat om dezelfde reden helaas ook niet.
5. Wat als ik niet thuis ben op het moment van verdelging?
Bij aanvraag via het e-loket, kan je al vermelden hoe de brandweer het wespennest kan bereiken als je niet thuis bent. Zo kan je bijv. de sleutel of de code van een deur of poort aan de buren geven, zodat we daar kunnen aankloppen. Of doe je tuinpoort enkele dagen toe maar niet op slot, totdat de brandweer geweest is voor de wespenverdelging. Let wel: een woning betreden we enkel als iemand ons binnenlaat en begeleidt!
Zorg dat je de plaats van het nest duidelijk beschrijft in je aanvraag en duid thuis het nest extra aan met een krijtpijl, een briefje of een voorwerp (emmer, trapladder, bezemsteel…)
Niet thuis en de brandweer kon niet bij het nest? We steken een briefje in de bus en komen een andere keer terug. Maar dit willen we natuurlijk zoveel mogelijk vermijden, want jij bent hierbij minder snel geholpen en het is dubbel werk voor ons.
6. Hoeveel kost een wespenverdelging en hoe betaal ik?
Een wespenverdelging kost 40 euro incl. btw per nest en wordt ter plaatse afgerekend via Bancontact. Ben je niet thuis op het moment van de verdelging, dan ontvang je voor dit bedrag een factuur. (Tarief conform het retributiereglement)
7. Ik vroeg enkele dagen geleden een wespenverdelging aan, ik wacht nog steeds. Moet ik opnieuw contact opnemen?
Neen, je staat op de lijst als je na aanvraag een bevestigingsmail van ons ontving. In drukke periodes kan de wachttijd helaas oplopen.
Doe zeker niet opnieuw een melding, dit zorgt voor onduidelijkheid (dubbels) in onze lijst. We komen bij iedereen zo snel mogelijk langs!
8. (Eer)gisteren heeft de brandweer een nest verdelgd, maar ik zie nog steeds wespen rondvliegen. Wat doe ik?
Het verdelgingspoeder heeft 3 dagen (72 uur) nodig om alle wespen te doden. Het is volkomen normaal dat je na de verdelging nog enkele dagen wespen opmerkt. Wacht dus zeker 3 volledige dagen af!
9. De brandweer kwam meer dan drie dagen geleden een wespennest verdelgen, ik zie nog steeds wespen in- en uitvliegen. Wat doe ik?
Uitzonderlijk kan het voorkomen dat een wespennest niet volledig uitgeroeid is na een verdelging. Dit kan je pas 72u na de verdelging vaststellen, als het verdelgingspoeder is uitgewerkt (zie vraag 8).
Doe opnieuw een aanvraag wespenverdelging via het e-loket. Noteer bij 'extra info' "herhaling verdelging" inclusief de datum van de eerste verdelging. Deze ‘herhalingsverdelging’ komen we gratis uitvoeren!
10. Kan ik ook zelf wespen verdelgen? Zijn hiervoor producten vrij te verkrijgen?
Sommige tuin(bouw)-centra (bijv. Aveve, Horta) verkopen verdelgingspoeder voor wespen, in spuitbussen. Dit poeder werkt ook en kan je gebruiken. Let er wel op dat je dit veilig en beschermd doet! Het ideale moment hiervoor is de late namiddag. Wespen keren in de vroege avond terug naar hun nest en nemen zo het verdelgingspoeder massaal mee tot diep in het nest.
Wespen verdelgen we met een speciaal poeder. Dit verdelgingspoeder wordt ingespoten aan de ingang van het wespennest. Zo nemen de wespen bij het binnenvliegen het poeder mee tot diep in het nest en worden alle wespen gedood.
Het is dus belangrijk dat je weet waar de ingang is, anders kan er geen verdelging gebeuren! Het kan zijn dat je de wespen even moet observeren om te zien waar ze precies in- en uitvliegen.
Tip: stop nooit een in- of uitgang toe! Hierdoor gaan de wespen een nieuwe uitgang maken en verspreiden ze zich nog meer of kunnen ze binnenshuis verschijnen.
2. Hoe vraag ik een wespenverdelging aan?
Bij voorkeur vraag je een verdelging aan via www.bwol.be/e-loket. Dit is de snelste manier, zowel voor jou als voor ons!
Na verzending van het e-formulier, ontvang je een bevestigingsmail en sta je meteen in onze lijst.
Tips voor een complete aanvraag:
Beschrijf bij ‘extra info’
- de plaats van het wespennest zo duidelijk en volledig mogelijk! Op basis van deze info, kunnen wij het nest terugvinden.
- hoe we toegang krijgen tot het nest als je niet thuis bent. Maak hiervoor eventueel afspraken met de buren, bijv. om bij hen een sleutel of code achter te laten. Vertel ons op het e-formulier bij welke buren we hiervoor kunnen aankloppen. Of vertel ons bijv. welke (tuin)poort je niet op slot doet voor ons. Let wel: een woning betreden we enkel als iemand (bijv. je buur) ons binnenlaat en begeleidt!
3. Wanneer komt de brandweer?
Normaal gezien binnen de 5 dagen, tijdens drukke periodes kan de wachttijd oplopen. We proberen elke aanvraag binnen de 7 dagen af te handelen.
4. Kan een wespenverdelging ook op afspraak?
Neen, helaas kan dit niet. Als brandweer moeten wij 24u/24 en 7 op 7 beschikbaar zijn voor dringende interventies zoals bijv. brand of bevrijding na ongeval. In geval van een dringende interventie, rukken onze brandweerlui zo snel mogelijk uit en heeft dit voorrang op de niet-dringende interventies, zoals wespenverdelgingen. Omdat wij uiteraard niet kunnen voorspellen wanneer een dringende interventie zal binnenkomen, is wespenverdelging op afspraak niet mogelijk. Jou opbellen een half uurtje voor aankomst, gaat om dezelfde reden helaas ook niet.
5. Wat als ik niet thuis ben op het moment van verdelging?
Bij aanvraag via het e-loket, kan je al vermelden hoe de brandweer het wespennest kan bereiken als je niet thuis bent. Zo kan je bijv. de sleutel of de code van een deur of poort aan de buren geven, zodat we daar kunnen aankloppen. Of doe je tuinpoort enkele dagen toe maar niet op slot, totdat de brandweer geweest is voor de wespenverdelging. Let wel: een woning betreden we enkel als iemand ons binnenlaat en begeleidt!
Zorg dat je de plaats van het nest duidelijk beschrijft in je aanvraag en duid thuis het nest extra aan met een krijtpijl, een briefje of een voorwerp (emmer, trapladder, bezemsteel…)
Niet thuis en de brandweer kon niet bij het nest? We steken een briefje in de bus en komen een andere keer terug. Maar dit willen we natuurlijk zoveel mogelijk vermijden, want jij bent hierbij minder snel geholpen en het is dubbel werk voor ons.
6. Hoeveel kost een wespenverdelging en hoe betaal ik?
Een wespenverdelging kost 40 euro incl. btw per nest en wordt ter plaatse afgerekend via Bancontact. Ben je niet thuis op het moment van de verdelging, dan ontvang je voor dit bedrag een factuur. (Tarief conform het retributiereglement)
7. Ik vroeg enkele dagen geleden een wespenverdelging aan, ik wacht nog steeds. Moet ik opnieuw contact opnemen?
Neen, je staat op de lijst als je na aanvraag een bevestigingsmail van ons ontving. In drukke periodes kan de wachttijd helaas oplopen.
Doe zeker niet opnieuw een melding, dit zorgt voor onduidelijkheid (dubbels) in onze lijst. We komen bij iedereen zo snel mogelijk langs!
8. (Eer)gisteren heeft de brandweer een nest verdelgd, maar ik zie nog steeds wespen rondvliegen. Wat doe ik?
Het verdelgingspoeder heeft 3 dagen (72 uur) nodig om alle wespen te doden. Het is volkomen normaal dat je na de verdelging nog enkele dagen wespen opmerkt. Wacht dus zeker 3 volledige dagen af!
9. De brandweer kwam meer dan drie dagen geleden een wespennest verdelgen, ik zie nog steeds wespen in- en uitvliegen. Wat doe ik?
Uitzonderlijk kan het voorkomen dat een wespennest niet volledig uitgeroeid is na een verdelging. Dit kan je pas 72u na de verdelging vaststellen, als het verdelgingspoeder is uitgewerkt (zie vraag 8).
Doe opnieuw een aanvraag wespenverdelging via het e-loket. Noteer bij 'extra info' "herhaling verdelging" inclusief de datum van de eerste verdelging. Deze ‘herhalingsverdelging’ komen we gratis uitvoeren!
10. Kan ik ook zelf wespen verdelgen? Zijn hiervoor producten vrij te verkrijgen?
Sommige tuin(bouw)-centra (bijv. Aveve, Horta) verkopen verdelgingspoeder voor wespen, in spuitbussen. Dit poeder werkt ook en kan je gebruiken. Let er wel op dat je dit veilig en beschermd doet! Het ideale moment hiervoor is de late namiddag. Wespen keren in de vroege avond terug naar hun nest en nemen zo het verdelgingspoeder massaal mee tot diep in het nest.